Bikepacking

Få en introduktion til bikepacking og tips til, hvordan du selv kommer i gang.

Bikepacking

Vi cruiser ned ad det tekniske spor. Fokuserede, koncentrerede, glade og lykkelige. I aften slår vi teltet op i det høje græs, ved flodens krumning, i det tidlige aftenlys. Vi koger vand til en kop varm chokolade, mens vi filtrerer vand til at drikke, fra floden. Vi tænker tilbage på dagens strabadser på cyklen. Et smukt og sjovt, men også hårdt spor, som har taget os væk fra alfarvej, derud hvor de fleste aldrig kommer. Derud hvor der er højt til loftet, og hvor man kan høre sin egen indre stemme. Vi ser frem til imorgen, hvor vi fortsætter endnu længere ud ad sporet, dybere ind i den betagende natur.

Vi laver mad over vores blus. Og vi kryber trætte og glade ind i teltet, ned i soveposen, mens det sidste lys forlader himlen. Det er tidligt, men vi sover tungt indtil solen igen får magt.

Bikepacking er mange ting. Det er eventyr på cykel. Det er tekniske spor. Det er overnatninger i naturen. Det er minimalistisk oppakning. Det er mødet med andre mennesker og kulturer. Det er sjov og ballade.

Igennem sine evner på cyklen, og sin lette oppakning, gør man sig i stand til at køre mere eller mindre tekniske og krævende spor. Desuden er man selvhjulpen med hensyn til forplejning og overnatning. Dvs. at man ikke har følgebiler eller depoter.

Til gengæld har man friheden til at nyde naturen og sporet i fulde drag.

Bikepacking er en sammensmeltning af mountainbiking, som foregår på en cykel, der er beregnet til at køre tekniske spor, og tourcykling, som bringer een langt ud, på eventyr. Dvs. at igennem bikepacking kører man derud hvor cyklingen er teknisk svær, enten i form af mange højdemeter, lange distancer eller teknisk krævende spor. Og gerne en kombination af det hele. Man kommer derud, hvor et almindeligt tourcykel-setup, har svært ved at tackle terrænet.

Ingen ved præcist hvor og hvordan bikepacking opstod. Der har været flere bevægelser som er startet mere eller mindre samtidigt. Og flere forskellige, vil sikkert hævde at netop de startede fænomenet.

Faktum er at meget af udstyret idag, oprindeligt er inspireret af gamle dages setup på militærets cykler. Så hvem startede hvornår? Det er svært at sige…

Hvad er bikepacking?

Grundkernen er den samme i alle kategorier. En kapabel cykel, og en mere eller mindre let oppakning, med det mest nødvendige, til at klare den planlagte tur.

Der er lige så mange bud på cykler og oppakninger, som der er bikepackere. Men for eksemplets skyld vil jeg prøve at sætte en cykel op i hver kategori, for at give en ide om mulighederne.

Man kan groft inddele bikepacking i tre kategorier:

Det er denne type ture, som minder mest om almindelig mountainbiking. Det er ture som typisk indebærer 1-5 overnatninger. Man kan køre superlet, fordi man ikke behøver den store komfort, som f.eks. rent tøj og toiletartikler.

Cyklen kan f.eks. være en fatbike, hvis man skal på sand eller sne, eller ekstremt knoldet terræn. Det kan også være en mere typisk bikepackingcykel med 27,5+ hjul og dæmpet forgaffel.

For begge cykler gælder at de kan være enten stål eller titanium.

Taskerne vil typisk være en framebag, en seatbag, en frontroll. Og måske en 25L rygsæk.

Man vil have eet sæt tøj. Frysetørret mad. Et let køkken f.eks. Trangia. Sovegrej og letvægtstelt eller tarp.

Alt ialt vil man sigte efter en cykel som vejer samlet maks 20kg tør. Resten i rygsækken, men maks 5 kg.

Det giver sig selv, at når man kører løb, vil man køre hurtigst muligt, og dermed også lettest muligt.

Afhængigt af løbets type og terræn, kan cyklen f.eks. være en cross-cykel med en smule bredere dæk, dropbars og clickpedaler.

Rammen kan være carbon eller aluminium, hvis man tør. Stål eller titanium vil altid være min anbefaling.

Taskerne kan være en halv framebag, så drikkeflaskerne kan sidde i rammen. En seatbag. Og et harness med frontroll.

Afhængigt af løbets længde, vil man igen tilstræbe kun eet sæt tøj. Og gerne lycra, med alle de fordele det har.

Man vil forsøge at planlægge indkøbssteder på ruten, så man hele tiden har letoptagelig, præproduceret mad med sig. Og så vil man typisk spise et godt måltid, der hvor man handler.

Man vil så vidt muligt droppe et telt, men blot have sovepose og madras, og så finde ly hvor det er muligt.

Det handler om at skære alt unødigt væk. Hvis man kan komme ned på 17-18 kg tør totalvægt, er det godt.

Her er der tale om de lange bikepackingruter, som strækker sig mere end 1.000 km. Eller der er tale om en rejse, hvor man selv finder spor, eller kombinerer kendte spor. Det er typisk også rejser i lande, hvor man ved at vejene er elendige, af grus, fyldt med huller osv.

Cyklen er en 29+ uden dæmpning, som pga den store diameter på hjulet, ruller godt over forhindringer. Ligesom den store volumen luft i dækkene, er rigelig støddæmpning. Cyklen er en stålramme, som har gode køreegenskaber, og som kan svejses stort set alle steder i verden, skulle uheldet være ude.

Taskerne kan der være mange forskellige bud på. Men man har typisk brug for lidt mere plads. Så enten vil man sætte bagagebærer bagpå, eller foran. Her vil man kunne have enten en lille rygsæk med flad ryg liggende, eller en opretstående taske. Man kan have plads til micro panniers, eller drybags, på siden af bagagebæreren. Ligesom man på forgaflen kan montere drybags. Der vil stadig være framebag og frontroll. Og sikkert også alle de små tasker man kan få plads til, alle ledige steder på rammen.

Man vil sandsynligvis lave en del mad selv, derfor har man en multifuel brænder med. Man har brug for 2 eller 3 sæt basislag tøj. Dvs undertøj, t-shirts og strømper. Men kun eet sæt af hvert yderlag. Man kommer sikkert igennem flere sæsoner, og får dermed brug for lidt mere varmt tøj. Og man har brug for lidt toiletartikler til at soignere sig.

Man vil tilstræbe at indkøbe så lidt mad ad gangen som muligt, men ofte cykler man flere dage uden indkøbsmuligheder, så man skal have et fleksibelt setup, så man kan have både meget og lidt mad.

Man skal gerne kunne lande på en tør totalvægt omkring 35 kg.

Kom i gang selv

Brug så vidt muligt det, du har i forvejen. Køb kun det som du ved, at du absolut har brug for. Og når du køber noget, så invester een gang for alle i det bedste, du kan tænke dig, så du har godt udstyr i mange år frem.

Hvis du allerede har en mountainbike, så brug den på de første par ture. Enhver mountainbike kan bruges til bikepacking.

Hvis du ikke har een, og ikke er klar til at investere stort i drømmecyklen endnu, så find en brugt hardtail, i god stand, til en fornuftig pris.

Man kan komme langt med lidt opfindsomhed, når det gælder tasker på cyklen.

Start med at strappe en drybag fast på styret. Du kan også strappe en drybag under sadlen, som seatbag. I stedet for framebag, kan du komme langt med at bruge flaskeholderne, og så strappe telt/ drybag under overrøret på cyklen.

Man kan købe cages til at sætte på forgaflen billigt, og i disse kan du have drybags siddende.

Hvis du har mulighed for bagagebærer, er det også en nem og billig måde at have en taske eller drybag med. Men undgå for alt i verden panniers, da de ikke kan holde til kørsel i groft terræn, og de vil gøre din cykel alt for bagtung og uhåndterbar.

Der er på mange cykler også plads til at tape den ekstra slange og evt. dæk, fast under skrårøret på cyklen. Det giver mere plads i taskerne, og holder vægten tæt på center.

I det hele taget, gælder det om at fordele vægten ligeligt på cyklen, i forhold til for og bag. Og det gælder i høj grad om at få tunge ting, lavt ned i center. Altså ved kranken. Og sidst men ikke mindst, så må cyklen ikke blive for bred. Man skal stadig kunne køre snævre steder.

På denne måde har du de bedste muligheder for at håndtere cyklen forholdsvis frit på de tekniske spor.

Start gerne ud med at køre et par kortere ture, på en overnatning eller to, hvor du får prøvet udstyret af, og kan rette det til efterfølgende.